czwartek, 3 września 2015

Makro ze Smieny

To rozwiązanie jest subtelne jak Armia Czerwona w natarciu i zdecydowanie nie jest doskonałe. Jest za to tanie i proste, a efekty które dostarcza są, moim zdaniem, bardzo zadowalające.

W naszym pięknym kraju bardzo szeroko dostępne są aparaty Smiena 8M oraz Smiena Symbol (przy czym o tą pierwszą jest zdecydowanie łatwiej) produkcji radzieckiej firmy LOMO. Ich ceny wahają się w granicach 10-25 zł. Ja za Symbol zapłaciłem 20 zł, za 8M 15 zł. Taka cena sugeruje prostotę i tak rzeczywiście jest. Warto jednak zainteresować się nimi z powodu optyki. Obydwa modele wyposażone zostały w obiektywy T-43 40mm f/4. Szkło to jest zadziwiająco dobrej jakości, szkoda więc żeby się tak marnowało. Można je wykorzystać do budowy przyzwoitego manualnego obiektywu makro. Oprócz samej Smieny do projektu potrzebne jeszcze będą pierścienie pośrednie makro, klej, oraz, ewentualnie, adapter pozwalający na zamocowanie pierścieni w korpusie należącym do innego systemu. Ja wykorzystałem pierścienie M42 i adapter M42 - Canon EF. Dlaczego M42 a nie oryginalne Canonowskie? Po pierwsze, akurat takie miałem pod ręką, po drugie pasują one idealnie do obiektywu Smieny.

Smiena 8M z obiektywem T-43


Procedura jest bardzo prosta: wymontowujemy ruchoma część obiektywu zawierającą układ optyczny kręcąc nią odwrotnie do ruchu wskazówek zegara (czyli że w lewo). Jeżeli napotkamy opór oznacza to, że trafiliśmy na ogranicznik, należy użyć więcej siły. Następnie wklejamy optykę w pierścień makro. Ja użyłem Super Glue. Dodatkowo zamaskowałem linię klejenia czarną izolacją.

T-43 ze Smieny Symbol już po przeróbce


I to tyle. Obiektyw jak każdy inny po założeniu pierścieni makro ostrzy tylko na kilka cm i ustawiamy ostrość przysuwając lub odsuwając się od fotografowanego obiektu a założenie dodatkowych pierścieni pozwala na uzyskanie większego przybliżenia. Ktoś może zapytać: Gdzie sens? Przecież mogę założyć dowolny obiektyw na pierścienie po prostu go przykręcając. To prawda, jednak bardzo trudno będzie znaleźć szkło dające rezultaty podobne do T-43 w cenie w jakiej kupimy dzisiaj Smiene. A jeśli już przy rezultatach jesteśmy, oto kilka moich zdjęć zrobionych tym wynalazkiem, tym razem cyfrowo:



Krwiożercza bestia


W pionie też działa!


P.S. Powtarzalność wyników to zawsze problem z radzieckich produkcjach, szczególnie w przypadku LOMO i różnice w jakości i sposobie odwzorowywania konkretnych egzemplarzy potrafią być duże!

P.P.S. Bardziej zaawansowany projekt można znaleźć o tutaj: zts.skibek.pl

1 komentarz:

  1. Dzięki za rekomendację strony. ;)

    Pozdrawiam
    Skibek z zts.skibek.pl

    OdpowiedzUsuń